انواع سایت خرید آنلاین
انواع سایت خرید آنلاین به دو صورت محصولات و خدماتی را برای عرضه به مشتریان اینترنتی ارایه میدهند:
E-commerce :
فروشگاهی است که محصولهایی را به صورتهای مختلف از طریق واردات، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و تامینکنندگان خریداری نموده است. در انبارهای اختصاصی کالاها با برندهای مختلف نگهداری میشود. به محض خرید اینترنتی مشتریان، فردی کل سفارش را بسته بندی میکند. برای ارسال به قسمت delivery و تحویل سفارش در آن شرکت تحویل میدهد. که نمونه بارز آن در کشورمان دیجی کالا است.
مارکت پلیس Marketplace :
فروشگاه دیجیتالی است که بستری را برای فعالیت شرکتهای واردکننده کالا، تولیدکنندگان و فروشندگان کالاها و خدمات با برندهای مختلف فراهم مینماید.
هر تامینکنندهای پنل مختص خود را دارد؛ به محض سفارش و انتخاب آن فروشنده از سوی یک مشتری، آن محصول یا خدمت در لیست سفارش فرد قرار میگیرد. اگر محصول فیزیکی باشد باید طبق ضوابط آن کسب و کار اینترنتی به مشتری با بستهبندی ارسال میشود.
بامیلو، آمازون، ebay ، Etsy، udemy، فرانش و اپ یاد جزو این دسته از فروشگاه دیجیتالی هستند. مدل درآمدی آن به این صورت هست که درصدی از فروش را به عنوان کارمزد دریافت میکند.
اگر بخواهیم انواع سایت خرید آنلاین را بر اساس مدل تجارت الکترونیکی دستهبندی کنیم، به ۴ مدل زیر خواهیم رسید:
انواع سایت خرید آنلاین
مدل تجاری B2B بنگاه با بنگاه (Business to Business):
در این مدل از کسب و کار آنلاین تجارت ما بین شرکتها با محصولهای مختلف انجام میشود. در حقیقت یک بازار آنلاین انبوه است که کالاها به تیراژ بالا از طرف یک شرکت به شرکت دیگر ارایه میشود.
میتوان به فروش تولیدکننده به توزیعکننده، فروش عمدهفروشها به خردهفروشها در این نوع فروشگاه آنلاین اشاره کرد. «علیبابا» (Alibaba) از بزرگترین کسب و کار اینترنتی آنلاین B2B است. توسط جک ما در چین این فروشگاه برای تبادل تجاری ما بین شرکتها در چین و سایر کشورها راهاندازی شده است.
مدل تجاری B2C ، بنگاه با مصرفکننده (Business to Consumer):
این نوع از فروشگاه دیجیتالی، را همه ما به نوعی با آن آشنا هستیم. مدل تجاری B2C به فروش محصول و خدمات مختلف یک شرکت به مشتریان بالقوه در بازار آنلاین از طریق سیستمهای خودکار، بدون دخالت منابع انسانی گفته میشود. که آمازون، دیجی کالا وخیلی از فروشگاه آنلاین دیگر از این مدل استفاده میکنند.
مدل تجاری C2B، مصرفکننده با بنگاه (Consumer to Business):
در این نوع کسب و کار، مصرفکننده پروژهای را در یک موضوع به خصوص ایجاد میکند؛ که شرکتها برای خرید آن به مصرفکننده پیشنهادهای خود را ارائه میدهند. مصرفکننده در نهایت یکی از این پیشنهادها را انتخاب میکند.
این نوع کسب و کار آنلاین که در آن مصرفکننده محصول یا خدمتی خاص را به شرکتها ارائه میدهد؛ کاملا عکس مدل B2C است.
مثالی که میتوان در این زمینه ارایه کرد، خرید اپلیکیشن اینستاگرام از سوی شرکت فیسبوک هست. کوین سیستروم و مایک کریگر آن را با الهام گرفتن از سیستم عکاسی کدک ایجاد کردند؛ که در نهایت به یک میلیارد دلار از سوی فیس بوک خریداری شد. این مدل تجاری را بسیاری از شرکتهای مطرح آنلاین برای دسترسی به بازارهای جدید انجام میدهند.
مدل تجاری C2C ، تجارت مصرفکننده با مصرفکننده (Consumer to Consumer):
در این نوع فروشگاه دیجیتالی تجارت مابین خود مشتریها که به طور مستقیم با هم در تعامل هستند صورت میگیرد. این نوع کسب و کار در حقیقت مارکتپلیسهایی هستند که به مشتریان خود اجازه فروش محصول و خدمتشان را به سایر مشتریهای آن وبسایت را میدهند.
یکی از بهترین نوع مارکت پلیس است که در ایران کمتر به آن توجه شده است، نمونه موفق آن اسنپ و تپسی تاکسی آنلاین هستند که در کشورمان اجرایی شدند. توانستند مخاطبان زیادی را به عنوان مشتری جذب نمایند، که دارندگان تاکسی به واسطه اپلیکیشن اسنپ از حضور مسافران شهری اطلاع مییابند.
اگر شما هم در فکر راهاندازی کسب و کار اینترنتی موفقی هستید توصیه میکنم به عنوان یک مشاور کسب و کار بر روی مدل فروشگاه آنلاین مارکت پلیس متمرکز شوید. در این مدل تجاری C2C یک گروه از مشتریان خدماتی را ارایه میدهند؛ که گروه دیگری از مشتریان مخاطب آن محصول و خدمت هستند.
ارایه معیارهای فنی و کاربردی برای تجزیه و تحلیل فروشگاه دیجیتالی که کالاهای فیزیکی را به صورت آنلاین به فروش میرسانند :
تجربه کاربری(UX)
رابط گرافیکی کاربر(UI)
بازدید(Website Traffic)
رتبه سایت در موتورهای جستجو(Ranking)
خلاقیت و نوآوری در ارایه محصولات
روشهای بازاریابی اینترنتی موفق
مزیت رقابتی (Advantage)
معرفی تعدادی از فروشگاه های اینترنتی برتر در ایران
دیجی کالا
دیجیکالا یکی از وبگاههای فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبسایت بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران است
در حقیقت اگر بسیاری از ما در حال حاضر به راحتی محصول یا خدمتی را از یک فروشگاه خریداری میکنیم؛ مدیون فعالیتهای خیلی حرفهای دیجیکالا در خصوص فرهنگسازی خرید اینترنتی هستیم.
- بامیلو (حذف شده و به اسنپ مارکت ریدایرکت نموده است )
- فروشگاه اینترنتی مدیسه
- فروشگاه اینترنتی زنبیل
- فروشگاه اینترنتی دیجی استایل
- فروشگاه اینترنتی مو تن رو
- فروشگاه اینترنتی خانومی
- فروشگاه اینترنتی بانه دات کام
- فروشگاه اینترنتی آلیار
- فروشگاه اینترنتی پلازا
- فروشگاه اینترنتی ایمالز
- فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی
- فروشگاه اینترنتی شیکسون
- فروشگاه اینترنتی جانبی